Jak motywować dziecko do jakiejkolwiek czynności w ciągu dnia? Co zrobić, żeby dziecko chciało efektywnie się uczyć? Czy jest na to jakaś metoda, jakiś złoty środek?
Narzędzi jest wiele, tylko nie każde działa tak samo. Poszukując i doświadczając pewnych metod, skoncentrowałam uwagę na treningu mentalnym. To metody wykorzystywane najczęściej w sporcie, ale równie dobrze sprawdzają się w życiu codziennym
Trening mentalny
Oparty jest na wiedzy pochodzącej z wielu dziedzin, m.in : z psychologii sportu, psychologii pozytywnej, coachingu, kinezjologii, fizyki kwantowej. Badania przeprowadzone wśród sportowców wykazały, że ci, którzy odnoszą największe sukcesy, spędzają przeciętnie więcej czasu na treningu mentalnym niż sportowcy, którzy odnoszą sukcesy rzadziej.
To forma pracy oparta na pewnych technikach, które pozwalają na kontrolę procesów wewnętrznych i bodźców zewnętrznych. Dzięki temu można kontrolować negatywne myśli, wzmacniać motywację, kontrolować uwagę. Dlatego techniki stosowane w treningu mentalnym doskonale sprawdzają się podczas pracy lub nauki. Jest to jedna z form pracy nad własnym potencjałem. Pomaga w mobilizowaniu do działania oraz może zwiększać efektywność wykonywanej pracy. Techniki treningu mentalnego:
Trening wyobrażeniowy
Wykorzystywany najczęściej do poprawy i praktykowania nowych umiejętności. Technika wyobrażeniowa bardzo przydaje się w momencie nowego wyzwania (ważny sprawdzian, egzamin) czy poznawania nowego miejsca (nowa szkoła) Pomaga obniżać napięcie emocjonalne, daje poczucie większego bezpieczeństwa, reguluje emocje. Polega na szczegółowym wyobrażaniu sobie konkretnego zadania, wykonywania poszczególnych czynności. Odtwarzaniu po kolei ciągu zdarzeń, które mają nastąpić.
Wyznaczanie celów
Prawidłowo wyznaczony cel to taki, któremu towarzyszy plan zawierający działania, które prowadzą do jego osiągnięcia. Powinien zawierać czas i miejsce realizacji, zakładać, w jaki sposób można zweryfikować działanie (np. wyznaczanie małych celów „po drodze” do osiągnięcia dużego).
Dialog wewnętrzny
To przeprowadzenie zaplanowanej rozmowy z samym sobą. Analizuje się w niej własne działanie, myśli, uczucia. Następnie przekazuje się sobie samemu instrukcje dotyczące zmiany postępowania albo myśli. Bardzo ważną funkcją dialogu wewnętrznego jest motywowanie samego siebie do wysiłku. Stosowanie tego dialogu pomaga przede wszystkim w kontrolowaniu emocji, wzmacnianiu poczucia pewności siebie. Równie dobrze wpływa na własną skuteczność i koncentrację uwagi.
Relaksacja
Dzięki zastosowaniu technik relaksacyjnych można zwiększyć kontrolę nad emocjami i nad swoim ciałem. To ważny element treningu mentalnego. Najczęściej stosuje się trening relaksacyjny polegający na napinaniu i rozluźnianiu konkretnych grup mięśniowych. Do najpopularniejszych technik należą: trening Jacobsona i trening autogenny Schultza. Ta technika służy przede wszystkim do radzenie sobie z lękiem i stresem.
To o czym powinno się pamiętać pracując nad motywacją dziecka to fakt, iż w okresie dorastania młody człowiek potrzebuje ogromu wzmocnień i pochwał. W jego organizmie zachodzi szereg zmian: fizjologicznych jak i psychicznych z którymi musi sobie radzić każdego dnia. Coś dziwnego zaczyna dziać się z jego ciałem, emocjami, nastrojem. A wyznacznikiem wszelkich standardów staje się jego grupa rówieśnicza. Dlatego tak ważne dla dziecka w tym okresie jest wsparcie, zrozumienie i pozytywne wzmocnienie oraz każda pozytywna informacja zwrotna-feedback
Feedback
Czyli tzw. informacja zwrotna. To jedna z ważniejszych kompetencji komunikacyjnych. Działa zarówno na korzyść samego komunikującego, jak i jego otoczenia. Umiejętne udzielanie feedbacku sprawia, że osoba, która go otrzymuje, może poczuć się zmotywowana do dalszego działania, a jednocześnie zyskuje cenne informacje na temat tego, co w przyszłości może poprawić.
Proste ćwiczenia na polepszenie motywacji dziecka:
ĆWICZENIE „ROZPOZNANIE TERENU„– poproś dziecko, aby napisało na kartce wszystko to, co świetnie udało mu się wykonać w minionym tygodniu. Z czego jest najbardziej zadowolone. Po przeczytaniu pochwal je choćby za najmniejszy sukces. Na drugiej kartce niech napisze to, co go najbardziej zdenerwowało. Co mu się nie udało wykonać i co chciałby zmienić. To ćwiczenie to wstęp do rozmowy, dzięki której jest szansa na poszerzenie informacji i opracowanie planu działania.
ĆWICZENIE „PRZESZKODY„– jak już uda Ci się zdobyć cenne informacje dotyczące sukcesów i porażek dziecka w minionym tygodniu. Możesz spróbować dowiedzieć się, jaki jest jego ulubiony przedmiot w szkole, oraz którego przedmiotu najbardziej nie lubi. Poproś dziecko aby napisało/opowiedziało co mu najbardziej przeszkadza w nauce danego przedmiotu. Może okazać się np. że jego niechęć wcale nie wiąże się z brakiem zainteresowania danym przedmiotem, tylko np. niechęcią do nauczyciela. To ważne aby odnaleźć źródło problemu i niepokoju dziecka.
ĆWICZENIE „REKLAMA„– poproś dziecko, żeby spróbowało zareklamować przedmiot, który najbardziej lubi. Niech zrobi to tak, aby zachęcić innych do uczestniczenia w zajęciach. Może również zabawić się w reklamę- zabawa wyobrażeniowa- „wyobraź sobie, że lekcje wf- mają zostać zlikwidowane. Dlatego trzeba stworzyć kampanię reklamową, aby nadal mogły być realizowane” – jak zachęciłbyś innych do zmiany decyzji? Ty również spróbuj zareklamować przedmiot, którego Twoje dziecko nie lubi się uczyć. Staraj się jak najmocniej podkreślać aspekty merytoryczne, tak aby wzbudzić jego jak największe zainteresowanie.
To jedne z wielu pomysłów mogących pomóc Wam w zwiększaniu motywacji dziecka. Oczywiście znając przyczynę zachowania, przyczynę spadku aktywności, można popracować bardziej konkretnie. Poszerzając warsztat o samoocenę, umiejętność radzenia sobie z porażkami, pracę nad koncentracją, pozytywnym myśleniem, systematycznym realizowaniem celów czy nad wzmacnianiem słabych stron.
Jeśli chcesz pomogę Tobie znaleźć najlepszy sposób radzenia sobie z problemem, wypracowując metodę najlepszą dla Ciebie i Twojego dziecka- zapoznaj się z ofertą.