Skip to content
Menu
Mówią na mnie oszustka
  • O MNIE
    • KWALIFIKACJE
  • PUBLIKACJE
    • DZIECKO
    • LIFE
  • SIŁA UMYSŁU
    • SIŁA UMYSŁU
    • WIELCY I WALECZNI
  • MOJA HISTORIA
  • KONTAKT
  • DO POBRANIA
    • 10 METOD SKUTECZNEJ KOMUNIKACJI
    • 5 METOD SKUTECZNEJ KONCENTRACJI
  • MEDIA- o tym się mówi
Mówią na mnie oszustka

Zbuntowany młody człowiek- okres dorastania

Opublikowano 30/05/201914/05/2020
3 min czytania...

Okres dojrzewania to jeden z najtrudniejszych momentów z jakimi spotyka się człowiek w swoim życiu. To czas wielu zmian zarówno fizycznych jak i psychicznych

Okres dojrzewania

W bardzo gwałtowny sposób zaczyna rozwijać się umysł, co przekłada się na zmiany sposobu myślenia, czy przeżywania. Totalny kołowrotek sfery emocjonalnej. Młody człowiek zaczyna na nowo postrzegać ludzi, zjawiska, analizować sytuacje i zdarzenia. Jednak najwięcej zmian zachodzi w takich obszarach jak:

Obszar emocjonalny- to tzw. labilność emocjonalna, buntowanie się przeciwko zaistniałym zasadom aktualnej sytuacji, negacja wszystkiego. To również uleganie naciskom ze strony grupy rówieśniczej i pojawiające się coraz częściej konflikty z rodzicami.

Obszar poznawczy- czyli zainteresowanie problemami nieaktualnymi, niezwiązanymi z przeżywanymi z dnia na dzień sytuacjami. To przede wszystkim zaniżone lub zawyżone poczucie własnej wartości. Przekonanie, że świat ma być podporządkowany pod niego/ pod nią, a nie odwrotnie. To także promowanie postawy egocentrycznej- czyli: TO JA JESTEM NAJWAŻNIEJSZY/A.

Świat nastolatka szaleje w obliczu tak dużej ilości zmian. Pojawiają się reakcje emocjonalne, tzw. „wybuchy”- zwłaszcza wobec rodziców. Niestety często stanowiące źródło konfliktów. To właśnie bunt jest wyrazem sprzeciwu dziecka. Nastolatek nie może zrozumieć, że dany problem może być rozpatrywany z różnego punktu widzenia.

Do tego dochodzi jeszcze silna potrzeba więzi z rówieśnikami. Członkostwo w grupie rówieśniczej, przyjaźnie, związki intymne. To szansa na lepsze poznanie zachowań i oczekiwań innych. Stanowią okazję doskonalenia umiejętności, dostosowywania się do inności drugiego człowieka. To właśnie  grupa rówieśnicza, będzie zapewniała poczucie bezpieczeństwa. Poprzez przebywanie z osobami, które znajdują się w podobnych sytuacjach, myślą podobnie, postępują tak samo, mają podobne problemy. Dlatego często zdarza się, że dziecko przejmuje ich filozofię, sposób zachowania, ubierania się itp.

Rodzina

Ale to co jest fundamentem i co nie pozostaje bez echa to dom rodzinny. To właśnie Wy drodzy rodzice  odgrywacie najważniejszą rolę w rozwoju dziecka. Budujecie główny wzorzec relacji, który będzie ewaluował wraz z rozwojem Waszych pociech. Będzie wpływał na rozwijanie zdolności dziecka w rozpoznawaniu stanów emocjonalnych innych ludzi. Pomimo tych wszystkich zawirowań, to właśnie dzięki Waszej mądrości i ogromnej miłości sprawiacie, że czuje się ono bezpieczne i kochane. Ale… emocje są i będą….Zatem jak sobie  radzić z nadmiarem emocji u swoich dzieci?

Kilka sprawdzonych metod na lepszą komunikację

KOMUNIKATY „JA”- w których dorosły przyznaje się do swoich odczuć. Tym samym pokazując dziecku, że każdy z nas ma swoje potrzeby, jak również ograniczone możliwości. To dzięki komunikatowi „ja” dorośli i dzieci stają się do siebie podobni.  Można je stosować na co dzień w najróżniejszych sytuacjach to naprawdę proste np.:

”…jestem bardzo zaniepokojona , kiedy wyzywasz swojego brata, ponieważ bardzo zależy mi na Waszych dobrych relacjach…”,

„…jest mi bardzo z tym źle i bardzo się denerwuję kiedy opóźniasz wyjście z domu. Mogę spóźnić się do pracy, chciałbym, abyś zrozumiał też i mnie i szybciej się ubierał…”,

 „…jest mi bardzo miło, ze dbasz o swój pokój, dzięki temu wiem, że lubisz kiedy jest czysto i ładnie ”.

Siła komunikatów „Ja” polega na tym , że zarówno dzieci jak i rodzice mówią o swoich uczuciach i nie kumulują w sobie emocji. Pomagają uświadomić sobie konsekwencje zachowania i wpływają na rozwój wewnętrznej kontroli.

WYRAŻANIE UCZUĆ–  proste dialogi, które możesz wykorzystać w każdej dowolnej chwili:

 „…hej co ciekawego wydarzyło się dziś w szkole…?”

„…jak się z tym czułeś….?

,,…opowiem Tobie jak mi dzisiaj minął dzień i co mi się najbardziej podobało..”

Taka krótka rozmowa, chwila uwagi, skupienia na drugiej osobie powoduje, że uwalniamy w sobie emocje, które nagromadziły się tego dnia (zarówno po jednej, jak i po drugiej stronie) i możemy dowiedzieć się wielu ciekawych informacji.

Moja ulubiona „PIRAMIDA EMOCJI”- pomaga określić, jakie emocje towarzyszą Twojemu dziecku na co dzień. Których było najmniej, a których najwięcej i czym były spowodowane?

Pamiętaj: Nie ma złych emocji-wszystkie emocje są tak samo ważne !

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

2019 Szkoła Rozmowy © | Regulamin | Polityka prywatności

©2023 Mówią na mnie oszustka | Powered by SuperbThemes & WordPress