Czy można stworzyć poradnik, jak być empatycznym i jak uczyć empatii drugiego człowieka? Może jednak z empatią się rodzimy,? Może jest ona w nas? Dlaczego niektórzy jej nie mają, albo mają po prostu za mało?
Empatia emocjonalna i poznawcza
Wyróżnić można dwie rodzaje empatii: emocjonalną. To zdolność do odczuwania stanów psychicznych innych osób, oraz poznawczą– czyli umiejętność przyjęcia sposobu myślenia innych. A także spojrzenia z ich perspektywy na rzeczywistość.
Na co dzień doświadczamy wielu różnych sytuacji wymagających od nas empatii. Pochylenia się nad osobami słabszymi, schorowanymi. Nad osobami które potrzebują innych do bycia tu i teraz.
Niepełnosprawność
Sama jako osoba z niepełnosprawnością, doskonale wiem jak trudno jest normalnie funkcjonować. Wykonywanie najprostszych czynności wymaga sporego wysiłku. To codzienna walka o motywację do bycia, do istnienia, do życia. Dlatego tak ważna jest akceptacja i budowanie poczucia bezpieczeństwa wobec osób , które chcą być tacy jak inni, a nie inni od wszystkich.
Jedną z pomocnych metod jest integracja osób z niepełnosprawnościami. Pokazywanie, że świat jest otwarty dla każdego, że każdy może doświadczać kiedy chce i jak chce. I nie ma znaczenia to kim jest i jak wygląda. To ważne, aby osoby z niepełnosprawnościami czuły się akceptowane i nie ulegały wykluczeniu społecznemu.
Uczestniczyłam w bardzo ciekawych warsztatach „Jak uczyć empatii wobec osób z niepełnosprawnościami”. Miałam okazję poznać jedną z metod, która pomaga zrozumieć świat, funkcjonowanie i potrzeby osób z z niepełnosprawnością.
Design Thinking
Metoda Design Thinking– to myślenie projektowe , czyli tworzenie innowacyjnych rozwiązań w oparciu o głębokie zrozumienie potrzeb osób (person), dla których je projektujemy.
Zakłada określenie osoby/persony, diagnozę jej potrzeb, ciekawe propozycje rozwiązań problemów , testowanie czy pomysł jest dobry i w jaki sposób może się sprawdzić . To świetny sposób do pracy z dziećmi w przedszkolu czy szkole.
W sposób projektowy zachęcający do stworzenia pomysłu/planu – jak skutecznie pomóc drugiemu człowiekowi. Wykorzystując metodę „Design Thinking”, dajemy innym dzieciom możliwość tzw. „wejścia w buty” osoby z niepełnosprawnością.
Spojrzenia na świat jej oczami i zmysłami. Tak, aby przez krótką chwilę doświadczyć tego co czuje, co myśli. Pokazać dlaczego hałas może boleć, jak trudno jest poruszać się na wózku inwalidzkim, lub dlaczego nie powinno się bez pytania pomagać osobie niewidomej.
Z drugiej strony pozwala poznać język migowy, alfabet Braille’a, czy alfabet Lorma. To zaproszenie do trochę innego świata, który jest może dla niektórych dziwny, odległy. Jednak osoby w nim żyjące chcą rozkwitać, tworzyć i istnieć tak jak każdy człowiek.
Zachęcam do zaglądania na stronę http://dzieciakizpodworka.pl/ tam znajdziecie informacje nie tylko o metodzie Design Thinking, ale również wiele ciekawych informacji na temat samego projektu, warsztatów i pomysłów na to jak uczyć empatii innych.